Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /home/hoteltic/public_html/wp-content/plugins/wp-notification-bars/includes/class-wp-notification-bars-shared.php on line 558
مهاجرت در ایران به سمت زنانه شدن است - هتل تیکت

مهاجرت در ایران به سمت زنانه شدن است

بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷ سازمان ملل در سال ۲۰۰۰، ۲ میلیون ۸۰۳ هزار مهاجر ایرانی در خارج از کشور گزارش شده که در سال ۲۰۱۷ این آمار ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار نفر مهاجر ایرانی رسیده است.

بر اساس آمارهاي سال ۲۰۱۷ سازمان ملل در سال ۲۰۰۰، ۲ ميليون ۸۰۳ هزار مهاجر ايراني در خارج از کشور گزارش شده که در سال ۲۰۱۷ اين آمار ۲ ميليون و ۶۹۹ هزار نفر مهاجر ايراني رسيده است.

ناگفته نماند اکثرکارشناسان بر اين آمار و ارقام اتفاق‌نظر ندارند؛ اما همه آنها يک‌صدا از وجود يک نقص جدي سخن مي‌گفتند، فقدان آمار دقيق و مطمئن از تعداد مهاجران ايراني در کشورهاي مختلف.

اگر سن، جنس و تحصيلات و شغل را جزو شاخص‌هاي مهم هويتي بدانيم، آن‌طور که شواهد نشان مي‌دهد، هرم سني جمعيت مهاجران ايراني خارج از کشور در سال ۲۰۱۷ سالمند شده است و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سهم زنان مهاجر نسبت به مردان مهاجر به‌طور قابل‌توجهي افزايش يافته است. به بياني ديگر مهاجرت در ايران در حال زنانه‌شدن است.

همچنين اگر تحصيل را عنصري مهم در هويت بدانيم بايد يادآور شد، ۷۲ درصد ايرانيان در خارج از کشور داراي تحصيلات بالايي هستند و ۶۱ درصد از مهاجران ايراني داراي مشاغل تخصصي‌اند و در مقابل ۵/۲۷ درصد در فروشندگي فعال‌اند و ۱۱ درصد کارگر و يک درصد کارگر ساده هستند. کارشناسان و صاحب‌نظران تاکيد دارند تلقي از مساله مهاجرت تغيير کرده و نبايد مساله مهاجرت را يک‌سره منفي دانست؛ گروهي از انديشمندان همچنان مهاجران ايراني را جزو سرمايه‌ ملي به حساب مي‌آوردند و معتقد بودند نبايد اين دسته از شهروندان ايراني را کاملا از دست‌رفته تصور کنيم.

مطالعات آسيب‌‌شناسانه صاحب‌نظران از مهاجران ايراني در کشورهاي مختلف نشان مي‌دهد دو آسيب جدي در خصوص مهاجرت ايرانيان وجود دارد. بر اين اساس ايراني‌هاي مهاجر در ساخت پيوند و شبکه اجتماعي با خود ضعفي جدي دارند. به همين ترتيب ايرانيان مهاجر در حفظ پيوندهاي خود با جامعه ساکن ايران نيز ناتوان هستند. از نظر صاحب‌نظران اين نقيصه جايي خود را نشان مي‌دهد که سرمايه‌هاي تجاري، علمي و فناورانه آنها به دليل فقدان شبکه ارتباطي با ايران امکان انتقال به داخل کشور را ندارد.

آنها در همين زمينه مهاجران کشورهايي مثل چين، هند و مکزيک را مثال زدند که به دليل شبکه‌ها و پيوندهاي قوي‌اي که با اشخاص مقيم آمريکا، کانادا و اروپا دارند، سالانه مقدار قابل‌توجهي سرمايه پولي، تکنولوژي و ثروت به کشور مادري خود انتقال مي‌دهند. آنها در همين رابطه به اهميت انقلاب ارتباطي و رشد شبکه‌هاي اينترنتي اشاره کردند و گفتند در عصر کنوني بايد در خصوص مفاهيمي مثل حضور فيزيکي در جغرافيايي خاص، مرز سرزميني وغيره تجديدنظر کرد. يکي از صاحب‌نظران حاضر در اين نشست از وجود حدود ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه ايرانيان در آمريکا، چين و برخي کشورهاي اروپايي سخن گفت. در خصوص تمايز نوع مهاجرت ايرانيان با مهاجران چيني يا مکزيکي گفته شد، مهاجران ايراني عمدتا از طبقه متوسط هستند و فردي مهاجرت مي‌کنند.

در حالي که برخي مهاجران ديگر کشورها بعضا از طبقات فقير هستند و گروهي مهاجرت مي‌کنند و انگيزه آنها از مهاجرت کار و درآمدي متوسط است؛ اين در حالي‌است که ايرانيان بيشتر با دغدغه‌هاي طبقه متوسط، يعني تحصيل و افزايش مهارت‌هاي فردي، دست به مهاجرت مي‌زنند. آنها در همين زمينه عنوان کردند، پيوندهاي زباني ما با ايرانيان خارج از کشور به‌ويژه براي نسل دوم مهاجران در حل ضعيف‌شدن است.

منبع روزنامه آرمان

هتل تیکت وب‌سایت
هتل تیکت مطمئن ترین و بهترین رزرو ها را در کمترین زمان و با بهترین قیمت تقدیم شما خواهد کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.