Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /home/hoteltic/public_html/wp-content/plugins/wp-notification-bars/includes/class-wp-notification-bars-shared.php on line 558
انواع قرارداد کاری در آلمان - هتل تیکت

انواع قرارداد کاری در آلمان

آلمان ازجمله کشورهایی است که اقتصاد قدرتمندی قرار دارد و بازار کارش نیز برای دانشجویان بین‌المللی جذاب است. علاوه‌بر فرصت‌های شغلی مناسب، موقعیت‌هایی مانند کارآموزی و کارهای پروژه‌ای نیز در آلمان وجود دارد. در این مقاله، اطلاعات بیشتری دربارۀ انواع قرارداد کاری در آلمان بیان خواهیم کرد.

قراردادهای کاری در آلمان


بازار کار آلمان دامنۀ گسترده‌ای از مشاغل را دربر می‌گیرد و متقاضیان بین‌المللی نیز معمولاً از مشاغل موردنیاز این کشور، مانند پرستاری، پزشکی، مهندسی، کارشناس فنی مکانیک و تخصصص فناوری اطلاعات استقبال چشمگیری می‌کنند. قرارداد کاری در آلمان انواع مختلفی دارد که در‌ادامه، با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

قرارداد کاری دائم


یکی از انواع قرار‌دادها قرارداد کاری دائم است که معادل آلمانی‌اش unbefristeter Arbeitsvertrag نام دارد. این قرارداد بدین‌معناست که زمانی برای پایان شغل متصور نیست. قرارداد کاری دائم طولانی‌مدت و برای افرادی مناسب است که در پی امنیت شغلی هستند و مدت زمان زیادی نیز در آلمان اقامت خواهند کرد.

قرارداد کاری مدت معین


قرارداد کاری معین در زبان آلمانی befristeter Arbeitsvertrag نامیده می‌شود و معمولاً برای مشاغلی است که کارفرمایان به تخصص و مهارت افراد، تنها برای مدت زمان معینی نیاز دارند. از این نوع قرارداد بیشتر باتوجه‌به نوع شغل مدنظر استفاده می‌شود؛ البته گاهی نیز برای پر‌کردن جای کارمندی به‌کار می‌رود که می‌خواهد محیط کار را ترک کند.

قرارداد کارهای خُرد


این نوع قرارداد معمولاً برای مشاغلی با درآمد و مهارت اندک استفاده می‌شود. این مشاغل معمولاً پاره‌وقت و درآمدشان حداکثر ۴۵۰ یورو در ماه است. شایان ذکر است کارفرمایان در چنین قراردادهایی بخشی از بیمۀ سلامت را پرداخت می‌کنند؛ البته برخی از کارفرمایان اصلاً بیمه را پرداخت نمی‌کنند. این نوع قرارداد کاری برای دانشجویانِ در پی یافتن شغل در آلمان نیز صادق است.

قرارداد با آژانس‌های استخدامی


برخی کارفرمایان در آلمان با آژانس استخدامی به‌عنوان بخش ثالث همکاری می‌کنند تا از‌طریق آن، کارمندان موردنیازشان را جذب کنند. در برخی از مشاغل کوتاه‌مدت و موقتی، از این نوع قرارداد (آژانس استخدامی) بهره برده می‌شود.

قراردادهای پروژه‌ای


قراردادهای پروژه‌ای که این روزها در کشورهای مختلف بسیار رایج شده‌، امنیت شغلی‌اش کمتر است؛ اما درمقایسه‌با انواع دیگر مشاغل انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. مشاغل پروژه‌ای بدین‌معناست که فرد کارمند خودش مسئول پرداخت سهم مالیاتی و بیمۀ سلامت است.

چگونگی استخدام در آلمان


همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، آلمان ازنظر اقتصادی بسیار قدرتمند است؛ بنابراین، از چنین کشوری انتظار می‌رود به حقوق کارمندانش توجه زیادی کند و درواقع نیز، همین‌طور است. کارمندان در این کشور صرف‌نظر از شغلشان، نباید بابت میزان حقوق دریافتی و ساعات کاری و فرصت پیشرفت نگران باشند؛ زیرا آلمان همواره به فکر آنان است.

به‌منظور یافتن شغل در آلمان، ابتدا از لزومِ داشتن ویزا باید مطمئن شوید. به‌عبارتِ‌دیگر، در‌صورت نیاز به داشتن ویزا و دریافت‌نکردن آن، نمی‌توانید در این کشور مشغول فعالیت کنید. همچنین پیش از ورود به آلمان، امکان تقاضا برای شغلی خاص وجود دارد؛ البته بعد از ورود به آلمان نیز، می‌توان برای گرفتن جایگاه شغلی دلخواه اقدام کرد. به‌طورکلی، کارفرمایان آلمانی فهرستی از نام متقاضیان مناسب برای عنوان شغلی خاصی را تهیه می‌کنند و به صلاح‌دید خود و مجموعه، افراد شایسته را برای مصاحبه دعوت می‌کنند. در مصاحبه نیز، به گواهی‌هایی برای نشان‌دادن محل کار کنونی و سابق احتیاج دارید. این گواهی ممکن است در قالب مدرکی استخدامی باشد؛ البته در‌صورتی‌که شغل پیشینتان خارج از آلمان بوده باشد، به ارائۀ چنین مدرکی نیاز خواهید داشت.

یکی از پرسش‌های رایج متقاضیان در روند یافتن شغل در آلمان دربارۀ تسلط بر زبان آلمانی است. به‌بیانِ‌بهتر، آنان می‌خواهند بدانند می‌توانند بدون دانستن زبان آلمانی شغلی بیابند یا خیر. در پاسخ باید گفت یافتن شغل در این کشور بدون دانستن این زبان بسیار بعید است؛ البته برخی مشاغل نیازمند به دانش زبان انگلیسی و دانش پایۀ زبان آلمانی در شهرهایی مانند برلین و مونیخ وجود دارند.

نکتۀ مهم دیگر دربارۀ کار در آلمان اینکه روزهای کاری در این کشور از دوشنبه تا شنبه است و براساس قرارداد تمام‌وقت استاندارد، ساعت‌های کاری کارمندان به‌طور‌متوسط بین ۳۶ تا ۴۰ ساعت در هفته خواهد بود. براساس قانون کار آلمان، ساعت کاری در روز نباید بیش از ۸ ساعت و کل ساعت کاری در هفته نباید بیش از ۴۸ ساعت باشد. زمان ناهار در آلمان نیز حداقل سی دقیقه و اجباری و بدون حقوق است. شایان ذکر است اگر کارمندان بیمار باشند و نتوانند در شرکت حضور یابند، پیش‌تر کارفرما را باید آگاه کنند.

ویزای کار و بیمۀ سلامت


تمامی متقاضیان بین‌المللی علاقه‌مند به کار و زندگی در آلمان به ویزای کار نیاز دارند. گفتنی است متقاضیانی از برخی کشورها، مانند کشورهایی اروپایی از این قاعده مستثنا هستند؛ البته آنان نیز به اجازۀ اقامت دارند. افرادی که می‌خواهند برای یافتن کار به آلمان بروند، برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان باید اقدام کنند. همچنین، افرادی که پیشنهاد کارآموزی در این کشور دارند، ویزای کارآموزی (Internship/ Trainee) باید داشته باشند. برای دریافت تمامی ویزاها در آلمان، ارائۀ گواهی بیمۀ سلامت الزامی است.

ناگفته نماند کسانی که از مشاغل موردنیاز در آلمان پیشنهاد دارند، مدرکی از کارفرمای جدید باید داشته باشند که نشان دهد در بیمۀ سلامت ثبت‌نام کرده‌اند. افراد جویای کار یا علاقه‌مند به مشاغل پروژه‌ای در آلمان پیش‌تر برای بیمۀ سلامت باید اقدام کنند. افزون‌براین، افراد جویای کار در آلمان باید اثبات کنند تمکّن مالی موردنیاز برای شش ماه زندگی در آلمان را دارند که بدین‌منظور، بهتر است حسابی مسدودشده را معرفی کنند.

هتل تیکت وب‌سایت
هتل تیکت مطمئن ترین و بهترین رزرو ها را در کمترین زمان و با بهترین قیمت تقدیم شما خواهد کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.