در سال ۲۰۰۸ زمانی که فیلم کمدی «در بروژ» دو گانگستر را در حال گردش و گشت زدن در شهری به نام بروژ نشان داد، بسیاری از علاقه‌مندان به گردشگری به دنبال این بودند که بروژ در چه کشوری واقع شده است و چگونه می‌توان به آنجا سفر کرد.

این گونه بود که بروژ واقع‌شده در شمال غربی بلژیک با سیلی از گردشگران روبه‌رو شده و ظرفیت‌های بالای این شهر هم منجر به باقی ماندن آمار بالای گردشگری در این شهر شد. این شهر آن قدر در جذب گردشگر و به‌وجود آوردن رضایت برای آنها موفق بوده است که در حال حاضر اگر به پای صحبت جهانگردان حرفه‌ای بنشینیم، این شهر را به عنوان یکی از بهترین مقاصد سفرهایشان نام می‌برند. این شهر رویایی در خاطرات جهانگردان جایگاهی ماندگار پیدا کرده است.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سفر به شهر رویایی بروژ که معروف به ونیز اروپای شمالی است و پس از اینکه در سال ۲۰۰۰ مرکز تاریخی این شهر به عنوان میراث جهانی در یونسکو به‌ثبت رسید در سال ۲۰۰۲ هم پایتخت فرهنگی اروپا شد.

بروژ در یک نگاه

نام : بروژ
کشور: بلژیک
استان: فلاندری غربی
جمعیت: ۷۴۱/۱۱۶
پیش‌شماره تلفن:۰۵۰
زبان: فرانسوی- آلمانی-هلندی
مساحت :۴۰/۱۳۸ کیلومترمربع

بلژیک کجاست؟

بلژیک کشوری در غرب اروپا و پایتخت آن بروکسل است. بلژیک در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است.

خط جدایی فرهنگی ژرمن‌ها و رومی‌زبانان از میانه‌های کشور بلژیک می‌گذرد. در ۶۰ درصد مناطق بلژیک، زبان هلندی (گویش فلاندری) صحبت می‌شود و فرانسوی در ۴۰ درصد مناطق جنوبی مثل والونی صحبت می‌شود و در پایتخت (بروکسل) هر دو زبان در نهادهای دولتی رایج است. کمتر از ۱ درصد مردم بلژیک آلمانی‌زبان‌اند و در شرق کشور زندگی می‌کنند. این گوناگونی زبانی تاکنون باعث تنش‌های سیاسی بسیاری در کشور بلژیک بوده و همچنان گاهی یکپارچگی این کشور را تهدید می‌کند.

بلژیک از پایان‌ سده‌های میانه تا سده هفدهم، کانون بازرگانی و فرهنگی پررونقی به‌شمار می‌رفته‌است. از سده شانزدهم تا انقلاب بلژیک در سال ۱۸۳۰، بلژیک در دوره‌ای که هلند شمالی نام داشت، محل جنگ‌های بسیاری بود که بین قدرت‌های اروپایی درمی‌گرفت و با عنوان «میدان جنگ اروپا» لقب‌گذاری شده بود. اخیراً بلژیک عضو برجسته‌ای از اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود و مانند دیگر اعضا اصلی سازمان‌های بین‌المللی مثل ناتو، میزبان مرکز فرماندهی آن بوده ‌است.

بروژ کجاست؟

نقشه شهر بروژ بلژیکبروژ شهری زیبا و رمانتیک در شمال غربی بلژیک است که معماری آن یادآور معماری قرون وسطایی است. این شهر به دلیل کانال‌های آب متعددش به ونیز اروپای شمالی معروف است و قایق‌سواری در این کانال‌ها آن را به یکی از رمانتیک‌ترین شهرهای اروپا تبدیل کرده است. در این شهر می‌توان ساعت‌ها قدم زد، قایق‌سواری کرد، از معماری و هنر و فضای شهری استثنایی آن عکس گرفت و درنهایت با یک شام سنتی بلژیکی و شکلات‌های خوشمزه این کشور، لذت سفر را تکمیل کرد.

بروژ در حدود ۴۳۰ هکتار مساحت دارد. جمعیت این شهر طبق آمار سال ۲۰۰۸، ۱۱۷ هزار نفر بوده و از این میزان جمعیت ۲۰ هزار نفر در بخش تاریخی شهر زندگی می‌کنند. این شهر به لحاظ تجاری اهمیت زیادی دارد و زمانی آن را “رئیس شهرهای تجاری” نام‌گذاری کرده بودند. شهر بروژ که سابقه تاریخی آن به پیش از میلاد مسیح (ع) می‌رسد در بین قرون ۱۲ تا ۱۵ دوره‌ای طلایی را پشت سر گذاشته و شاکله شهری‌اش را در اوایل قرن ۱۲ به‌دست آورد.

وسیله سفر

اگر با هواپیما می‌خواهید به بروژ سفر کنید باید به بروکسل پایتخت بلژیک بروید. از فرودگاه این شهر به‌راحتی می‌توانید به قطارهایی که از بروکسل به بروژ می‌روند دسترسی داشته باشید. کل زمانی که از بروکسل تا بروژ در قطار هستید کمتر از یک ساعت و ۲۰ دقیقه است.

سیستم ریلی بلژیک جزء بهترین سیستم‌های ریلی جهان است و سفر به بروژ از طریق قطار یکی از بهترین راه‌های سفر به این شهر زیباست. قطارهای بروکسل به بروژ در طول روز هر نیم ساعت یک بار حرکت می‌کنند. البته اگر بخواهید با اتوبوس یا اتومبیل شخصی هم به این شهر سفر کنید فقط باید بدانید ورود اتومبیل به مرکز شهر ممنوع است و پارکینگ شیک و مجهزی در جنوب شهر وجود دارد که باید اتومبیلتان را آنجا پارک کنید.

ریشه نام بلژیک و بروژ

شهر بروژ2

نام بلژیک از نام لاتین که برای اکثر بخش‌های شمالی منطقه گُل‌نشین استفاده می‌شد یعنی «گاولیا بلژیکا» گرفته شده ‌است. این نام لاتین خود برگرفته از گروهی از قبایل سلت است که قبیله بلژها نام داشتند. به لحاظ تاریخی، بلژیک قسمتی از کشورهای فروبوم بوده که شامل هلند و لوکزامبورگ نیز می‌شده ‌است و پیشترها نواحی گسترده‌تری را نسبت به گروه کشورهای بنلوکس امروزی دربر می‌گرفته ‌است.
اما نام بروژ هیچ ربطی به نام مادر این شهر یعنی بلژیک ندارد و از واژه Bryggja آمده که معنای اصلی آن بارانداز و بندر حدس زده می‌شود.

آب‌ و هوای بروژ

شهر بروژ

حتی با استانداردهای بلژیک هم آب‌ و هوای بروژ خیلی خوب تلقی نمی‌شود. این شهر در مقایسه با شهرهای اروپای غربی مانند لندن و پاریس آب‌ و هوایی سردتر و خشک‌تر دارد و حتی در جولای و آگوست میانگین روزانه هوا ۲۱ درجه سانتیگراد است و بعد از اکتبر هوا سردتر می‌شود. می‌توان گفت این شهر زمستان‌های غیرمطلوبی دارد. البته گردشگران تابستانی این شهر هم باید پیش‌بینی باران‌های بروژی را بکنند.

هنر و معماری

شهر بروژ6

کشور بلژیک به خاطر معماری و هنرهای زیبایش مشهور است. منطقه‌ای که امروزه به نام بلژیک می‌شناسیم شاهد شکوفایی جریانات هنری مهمی بوده ‌است که بر هنر اروپا تاثیراتی عظیم داشته‌ است. هنر Mosan، نقاشی قدیم هلندی، نقاشی باروک و رنسانس فلاندری و نمونه‌های مهمی از معماری رمانسک، معماری گوتیک، معماری رنسانس و معماری باروک و موسیقی آوایی رنسانس مدرسه فلاندری در تاریخ هنر این کشور و جهان برجسته است.

شهر بروژ، مجموعه‌ای از تمامی این هنرها را در دل خود نگاه داشته و درواقع با سفر به این شهر می‌توان نیم نگاهی به هنر غنی بلژیک و حتی هنر اروپایی داشت. یکی از مشخصه‌های بناهای شهر بروژ نماسازی‌های خاص به سبک باروک با تاج‌های پلکانی یا پرانحناست که همه جای این شهر دیده می‌شود و درواقع نسخه‌ای اصیل از معماری سبک باروک را به‌نمایش می‌گذارد. درواقع در سفر به بروژ سفری در طول زمان خواهید داشت و از دنیای صنعتی و دودآلود قرن ۲۱ به آرامش و هنر در چند قرن پیش باز می‌گردید.

موزه‌ های بروژ

موزه‌ های بروژاگر اهل موزه رفتن هم هستید این شهر یکی از آن شهرهایی است که تا دلتان بخواهد در آن موزه‌های متنوع و زیبا وجود دارد. موزه‌های مرتبط با شهرداری این شهر سه موضوع مختلف را پوشش می‌دهند. هنر یکی از موضوعاتی است که شهرداری بروژ به آن موزه‌هایی اختصاص داده است و دو موزه در این مجموعه هنرهای این شهر از قرن ۱۵ تا قرن ۲۱ را معرفی می‌کند.

شهرداری، مجموعه ۱۱ تایی از موزه‌های تاریخی را نیز دارد که به “موزه‌های بروژ” شهرت دارند. گروه دیگری از موضوعات موزه‌های شهرداری این شهر موزه‌های بیمارستانی هستند که در این مجموعه دو موزه مهم وجود دارد. علاوه بر موزه‌های مرتبط با شهرداری بروژ در این شهر خانه‌ها، کلیساها و موزه‌های دیگری هم وجود دارند که زیرنظر شهرداری نیستند. یکی از جالب‌ترین این موزه‌ها موزه شکلات است که نامش “شوکو استوری( داستان شکلات)” است.

در این شهر بچرخید

شهر بروژ بلژیک

مرکز تاریخی شهر بروژ زیاد بزرگ نیست و کاملا می‌توان از پیاده‌روی در این قسمت شهر بدون اینکه خسته‌ شوید لذت ببرید. این شهر پر است از کافه‌ها و رستوران‌های دنج و دلنشین که بوی قهوه و شکلات را در همه جای شهر پخش می‌کند.

اما تنها وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهر اتوبوس است؛ اگر چه در مراکز تجاری و بازارها می‌توانید تاکسی اجاره کنید که ورودی آن ۱۰ یورو است. علاوه بر این در بروژ می‌توان به‌راحتی دوچرخه اجاره کرد اما دوچرخه‌سواری در این شهر به‌راحتی اجاره دوچرخه در آن نیست؛ چراکه سنگ‌فرش کف خیابان‌های این شهر شاید برای دوچرخه‌سواران دردسرساز شود.

البته همچنان پیشنهاد گردشگران این است که در شهر بروژ تا می‌توانید قدم بزنید و هر وقت هم که خسته شدید روی کانال‌های پیچ در پیچ این شهر قایق‌سواری کنید. کانال‌هایی که با دیوارهای شهر و خانه‌های قدیمی شهر محصور شده‌اند و با گشت‌زنی در این کانال‌ها می‌توانید نمایی کامل از شهر را ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

در ضمن اگر قصد گشت‌وگذاری کامل در شهر بروژ را داشته باشید می‌توانید از هر هتل و مهمان‌پذیری که در آن هستید کارت‌های تخفیف بازدید از دیدنی‌های شهر را تهیه کنید. در عین حال برای گشت‌وگذار در بروژ باید به خاطر داشت که زمان زیادی را به این شهر باید اختصاص داد و باید تا نیمه‌های شب بیدار ماند و از نیمه‌های روز هم به تماشای مردان جوانی نشست که با لباس محلی در حال ماهیگیری هستند.

شهر کارناوال‌های مردمی

شهر بروژ بلژیک2

کسی نمی‌تواند فرهنگ بلژیکی را بدون درنظر گرفتن جشنواره‌های مردمی تصور کند که نقش بسیار مهمی در زندگی فرهنگی مردم ایفا می‌کند. در این شهر جشنواره‌های موسیقی، فرهنگی و غذایی متنوعی برگزار می‌شود.

جشنواره آکاردئون، موسیقی بلوز در بروژ، فستیوال بروژ و… جزء جشنواره‌های موسیقایی این شهر به‌حساب می‌آید. به این جشنواره‌ها کارناوال‌های شادی گروهی مردم را در ماه‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف هم باید افزود. این کارناوال‌ها به صورت دائمی در بروژ برپاست، بنابراین در سفر به بروژ بهتر است زمانی را برای شرکت در این کارناوال‌های استثنایی اختصاص دهید.

استیک بروژ را ازدست ندهید

شهر بروژ

در این شهر مانند همه شهرهای دیگر بلژیک غذاهای سنتی بلژیکی در بین گردشگران محبوبیت و شهرت دارد. رستوران‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان در آنها راهنمایی‌های غذایی فشرده‌ای را یافت، مانند کتابچه راهنمای مایکلین.

مارک‌های شکلات‌های بلژیک، مثل Neuhaus و Côte d>Or، در جهان بسیار مطرح و پرفروش هستند. حتی معروف‌ترین و ارزان‌ترین آنها، لئونداس (شکلات‌ساز) به علت کیفیت بالا شهرت جهانی یافته ‌است. بروژی‌ها مانند همه بلژیکی‌ها عاشق کیک و کلوچه هستند و از این مهم‌تر سیب‌زمینی سرخ‌کرده در این شهر و کشور شهرت جهانی دارد. غذای سنتی که می‌توان در بروژ سفارش داد و از سفارش آن هم راضی بود استیک با سیب‌زمینی سرخ‌کرده همراه با کاهو است.

منبع مجله خبری اپرو