شهریور ۲۱, ۱۳۹۶

Overbook شدن پرواز

ایرلاین ها معمولاً با در نظر گرفتن شرایط پرواز میزان کنسلی مسافرین و تحت شرایط خاصی در برخی مواقع بیشتر از تعداد صندلی های هواپیما بلیط می فروشند و اگر کنسلی احتمال داده شده ایرلاین برآورده نشود با پدیده ای به نام Overbook بر میخوریم.

اما هنگام Overbook پرواز وقتی بُرد قرمز رنگ برای شما صادر شد یعنی بلیط شما به صورت Standby است و تا حدود یک ربع به پرواز باید صبر کنید تا وضعیت صندلی های پرواز مشخص شود.

اگر ظرفیت کافی نباشد ایرلاین موظف است مطابق کنواسیون های موجود به شما خسارت بدهد و رضایت شما را جلب کند ، بدین ترتیب که

  • اولین پرواز بعدی به همان مقصد با همان کلاس پرواز و یا بالاتر
  • جبران هزینه اقامت (هتل و …)
  • جبران هزینه تغذیه
  • جبران هزینه تاخیر در سفر که حدودا برای یک روز 2500 یورو و هر ساعت 75 یورو می باشد

ایرلاین از شما ایمیل و شماره تماس می خواهد و در اولین فرصت برای شما ایمیل ارسال و در آن از شما اطلاعات کارت بانکی (ویزا و یا مستر کارت معتبر ) جهت انتقال وجه می نمایند. این کارت میتواند از برای شخص شما و یا بستگان و دوستان شما باشد. اگر اطلاعات ارائه شده برای خود شما نباشد باید فرمی را باید تکمیل ایمیل و یا فکس کنید.

همچنین ایرلاین ها معمولا مبلغی بالاتر از خسارت را به عنوان اعتبار خرید بلیط به جای پرداخت نقدی پیشنهاد میدهند.

نمونه ایمیل ارسالی ایمیل Overbook شده پرواز را برای 4 ساعت تاخیر از رم به پاریس که معمولا برای کسانی که نتوانسته اند به صورت آنلاین چک این کنند  را زیر ملاحظه بفرمائید:

 Dear ………………,

We would like to express our regret concerning the inconvenience you experienced with our flight AZ 318 on 1 September 2017.

In compliance with the EU261/2004 regulation, we would like to offer you an ETCV (Electronic Transportation Credit Voucher) for the amount of EUR 300 for the inconvenience experienced when boarding the aforementioned flight. The voucher is valid for 1 year from the date of issuance towards the purchase of Alitalia electronic tickets for yourself or for anyone you may choose.

If you prefer, as an alternative to the ETCV, we can arrange a money transfer to your bank account in the amount of EUR 250 to be converted in the currency of your bank account.

In order to transfer the funds, we kindly ask you to provide us all the following banking details: 

IBAN CODE (if available)

BANK ACCOUNT NUMBER

BANK ACCOUNT HOLDER NAME

NAME OF THE BANK

SWIFT CODE

In the case the payment needs to be arranged onto a bank account not in the guest’s name, please send us a copy of the passenger’s photo ID or passport, and the attached consent form (with your signature on it) in which you authorize Alitalia Airlines to arrange the bank transfer onto a third party’s bank account.

If you are resident in the US or Canada, please provide your mailing address and apartment number and we will mail you a check.

Please, reply to the following e-mail address at your earliest convenience: relazioniclientela@alitalia.it or send a fax to 00390230133049 (please always mention the reference number in the subject). Our customer center is available at the following numbers: 0665640 (from Italy) or 00390665649 (from abroad).

We would like to reassure you we are committed to providing all our customers with the highest standards of service in the industry and we hope that you will grant us the opportunity to welcome you again onboard our flights in the near future.

Best regards

Alitalia Customer Relations

وقتی با اوربوک شدن پرواز مواجه شدید خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید تمام خسارت خود را از ایرلاین دریافت و از ادامه سفر خود لذت ببرید.