راهنمای سفر به کبک کانادا

کبک، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کانادا، به خاطر حال و هوای متفاوتی که دارد، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در کانادا است.

کبک مثل یک کشور کوچک است که در میان یک کشور دیگر قرار گرفته باشد. جایی با فرهنگ و زبان متفاوت که در کانادا قرار گرفته و همین تفاوت فرهنگی و زبانی، آن را از اطرافش متمایز کرده است. درست مثل یک جزیره که در میان دریا قرار دارد. البته کبک بخشی از کانادا است و با فرهنگ، طبیعت و ویژگی‌های خاص کشور کانادا عجین شده است. در واقع جایی است که هم حال و هوای اروپایی دارد هم ویژگی‌های شهرهای آمریکای شمالی.

تاریخ پرفراز و نشیبی در پس بناهای تاریخی این شهر قرار دارد. هر آنچه که از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی انتظار دارید در این شهر پیدا می‌شود؛ از طبیعت جذاب کانادایی تا رستوران‌های عالی و معماری فوق‌العاده‌ی اروپایی. در این راهنمای سفر، با ویژگی‌های این شهر، جاذبه‌های گردشگری، هزینه‌ها و رژیم غذایی در کبک آشنا می‌شویم.

کبک

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

کبک در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT -4 قرار دارد و ۷ و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

فرانسوی

واحد پول

دلار کانادا

نوع برق شهری

برق شهری در کانادا ۱۲۰ ولت و ۶۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع A و B است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

برق شهری در کبک

برق شهری در کبک

کد کشور

۱+

شماره‌های اضطراری

۱۱۲ و ۹۱۱

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی ژان لوساژ شهر کبک

وضعیت آب‌ و‌ هوا

کبک، سه منطقه‌ی آب و هوایی دارد. جنوب و غرب کبک، که شامل بیشتر بخش‌های پرجمعیت است، آب و هوای مرطوب قاره‌ای دارد که دارای ۴ فصل متمایز است. تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و برفی از ویژگی‌های آب و هوای کبک است.

بهترین زمان برای سفر

کبک

بهترین زمان برای سفر به کبک، از ماه ژوئن تا سپتامبر و از دسامبر تا فوریه است. در جریان ماه‌های تابستانی و زمستانی، فستیوال‌های متعددی در شهر برگزار می‌شود و رویدادهای اجتماعی گوناگونی در انتظار گردشگران است. البته فصل تابستان محبوب‌ترین زمان برای سفربه کبک است چون آب و هوای گرم و مطبوعی دارد. البته فصل زمستان هم برای سفر بد نیست و آب و هوای غیر قابل تحملی ندارد. در فصل بهار و پاییز به خاطر کم بودن رویدادهای فرهنگی، گردشگران این شهر بسیار کمتر است اما همین خلوت بودن به این معنا است که قیمت‌ها پایین‌تر است. ضمن اینکه در فصل پاییز از مناظر بسیاری زیبا و رنگارنگ پاییزی لذت خواهید برد.

هزینه‌های سفر

هزینه‌های روزانه در سفر به کانادا

سفر ارزان تا ۱۰۰ دلار

هزینه‌ی اقامت در خوابگاه هاستل: ۲۵ تا ۴۰ دلار

هزینه اقامت در کمپ: ۲۵ تا ۳۵ دلار

هر وعده غذا از بازارچه‌ها یا سوپرمارکت‌ها: ۸ تا ۱۲ دلار

سفر میان‌رده از ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار

اقامت در پانسیون یا هتل میان‌رده: از ۸۰ تا ۱۸۰ دلار (۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار در شهرهای بزرگ)

یک وعده غذا در رستوران‌های محلی خوب: از ۲۰ دلار

کرایه خودرو: روزانه ۳۵ تا ۶۵ دلار

هزینه‌ی ورودی جاذبه‌ها: ۵ تا ۲۰ دلار

سفر لوکس بیش از ۲۵۰ دلار

اقامت در هتل چهار ستاره از ۱۸۰ دلار ( از ۲۵۰ دلار در شهرهای بزرگ)

یک وعده غذای کامل همراه با پیش‌غذا و دسر در رستوران خوب: از ۵۰ دلار

بلیط‌های روزانه اسکی: ۵۰ تا ۸۰ دلار

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از تورهای پیاده‌روی رایگان منطقه‌ی قدیمی شهر استفاده کنید.

مواد خوراکی را از فروشگاه‌های کوچک محلی بخرید.

کارت بلیط اتوبوس بخرید. کارت‌های روزانه‌ی اتوبوس اندازه‌ی دو مسیر قیمت دارند اما با داشتن آنها می‌توانید به طور نامحدود تا ۲۴ ساعت از اتوبوس استفاده کنید.

پارک سرپوشیده‌‌ی  Méga Parc از ساعت پنج بعدازظهر به بعد، نیم‌بها است.

بازدید از برج و باروهای قدیمی شهر و بالا رفتن دروازه‌ی آنها رایگان است.

بازدید از کلیساها و کتابخانه‌های قدیمی، رایگان است. این مکان‌ها شاید ساده به نظر برسند ولی بسیار دیدنی و زیبا هستند.

از خدمات کوچ سرفینگ استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید یک اقامتگاه رایگان داشته باشید و با اهالی شهر ارتباط دوستانه برقرار کنید.

جاذبه‌های گردشگری

یکی از زیباترین شهرهای آمریکای شمالی، شهر کبک است که در آن فرهنگ فرانسوی رایج است. این شهر دیدنی و فرانسه‌زبان، بر فراز صخره‌ای قرار گرفته و از دو طرف با رود احاطه شده است. در سال ۱۶۰۸، سموئل دو شامپلن یک سکونتگاه کوچک در جایی که امروزه پلاس روایال یا میدان پادشاهی نامیده می‌شود، ایجاد کرد. در آغاز اینجا مرکز تجارت خز بود و بعدها کم کم به یک مرکز مهم اداری تبدیل شد.

خیابان‌های باریک، دیوارهای دفاعی اطراف شهر و ساختمان‌هایی با قدمت چندین قرن، باعث شده که این شهر به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شود.

در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کبک آشنا می‌شویم.

کارناوال کبک

کارناوال زمستانی کبک در میان برف و یخ اواخر ژانویه و اوایل فوریه برگزار می‌شود. این جشن سالانه شامل انواع تفریحات و رویدادهای فرهنگی است که از صبح تا شب ادامه دارند. از رویدادهای سنتی این کارناوال می‌توان به مسابقات سورتمه‌سواری با سگ‌های سورتمه، مسابقات قایق سواری در رود سن لوران، اسکیت، سورتمه سواری، بازی‌های خانوادگی، رقص‌های محلی و رژه‌های گوناگون اشاره کرد.

کاخ فرونتوناس (Château Frontenac)

کبک

خط آهن Canadian Pacific، این هتل نمادین را در سال ۱۸۹۴ ساخت؛ بنای باشکوهی که یکی از نمادهای دیدنی شهر در طول تاریخ بوده است. این کاخ مشرف به محله‌ی Petit-Champlain قرار دارد. تراس‌های وسیع آن، چشم‌انداز زیبایی از رود سن لوران دارد. در کنار این هتل باغی به نام ژردن دو گوورنور وجود دارد.

موزه‌ی تمدن (Musee de la Civilisation)

این موزه از سه مکان مختلف تشکیل شده است؛ موزه‌ای که جنبه‌های مختلف تاریخ بشر و آمریکای فرانسوی را به نمایش گذاشته است. موزه‌ی اصلی در نزدیکی بندر قدیمی، بنایی مدرن است که معماری به نام «موشه سفدی» آن را ساخته است. موزه‌ی دوم در پلاس روایال یا میدان پادشاهی قرار دارد.

سیتادل یا ارگ کبک (Citadel)

کبک

برج و بارو، دیوارهای ضخیم و خندق‌ها، ارگ ستاره‌ای شکل کبک را احاطه کرده‌اند. این ارگ بر فراز منطقه‌ی Cap Diamant قرار دارد و چشم‌اندازی وسیع و دیدنی از رود سن لوران و نواحی اطرافش دارد. بریتانیا این قلعه‌ی وسیع را در سال ۱۸۳۲ تکمیل کرد و تا سال ۱۸۵۰، مشغول گسترش و بهبود موقعیت دفاعی آن بود. این مجموعه، دربردارنده‌ی یک موزه‌ی نظامی است و اقامتگاه تابستانی فرماندار کل کانادا در آن قرار دارد.

محله‌ی Petit-Champlain

این محله، زمانی پایتخت فرانسه‌ی نو بوده است. خیابان‌های باریک و بناهای قدیمی آن امروزه میزبان بوتیک‌های هنری، رستوران‌های عالی و فروشگاه‌های خاص سوغات است. این منطقه، یکی از دیدنی‌ترین محله‌های شهر است و خیابان‌های آن که فقط مخصوص عابران پیاده است، بهترین مکان برای گشت و گذار و قدم زدن در شهر زیبای کبک است.

ساختمان پارلمان (Parliament Hill)

کبک

این بنای دیدنی در جنوب غربی بخش قدیمی بالای شهر، قرار گرفته و محل اسقرار دولت ایالتی کبک است. بنای پارلمان در سال ۱۸۷۷ تکمیل شده و بعدها به مرور گسترش یافته است. بنا را با الگو گرفتن از ساختمان‌های عمومی پاریس ساخته‌اند. تالار مجمع ملی و تالار مجلس قانونگذاری، برای بازدید عموم باز است. هر دو تالار، ظاهر قدیمی و زیبای خود را حفظ کرده‌اند. برای بازدید از این مجموعه باید از قبل بلیط تهیه کنید. در نزدیکی این مجموعه، تئاتر بزرگ قرار گرفته است که محل برگزاری کنسرت‌ها نمایشنامه‌ها و سمفونی‌های متعدد است. مجموعه‌ی تفریحی و تجاری کاخ کنگره در همین نزدیکی قرار دارد.

میدان پادشاهی

از همین جا بود که در سال ۱۶۰۸، یک پست تجاری شکل گرفت و بعدها به پایتخت آمریکای فرانسوی تبدیل شد. ساختمان‌های تاریخی، کلیسای کوچک و دیدنی نوتر دام که قدمت آن به سال ۱۶۸۸ برمی‌گردد در حوالی میدان‌ سنگ‌فرش شده، این منطقه را تشکیل داده است. یک شعبه از موزه‌ی تمدن در این بخش قرار دارد.

خیابان بزرگ (Grande Allée)

کبک

بیرون از دیوارهای شهر، این خیابان یکی از مهم‌ترین مناطق شهر را تشکیل می‌دهد. این منطقه که در نزدیکی ساختمان پارلمان قرار دارد، برای گردشگران، جذابیت‌های فراوانی دارد. رستوران‌ها و کافه‌های متعدد در این منطقه دیده می‌شود و رویدادهای فرهنگی و تفریحی مختلفی در آن برگزار می‌شود که علاوه بر اهالی شهر، گردشگران را هم به سوی خود می‌کشاند. این خیابان بزرگ، ساختمان‌های تاریخی قرن نوزدهمی دارد که زمانی محل زندگی طبقه‌ی مرفه شهر کبک بوده است. موزه‌ی ملی هنرهای زیبای کبک و پارک بتل‌فیلدز از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

فرابر کبک – لوی (Québec-Levis)

این فرابر از رود سن لوران می‌گذرد و شهرک لوی را به شهر کبک متصل می‌کند. این مسافت کوتاه، فرصتی عالی برای تماشای چشم‌انداز شهری کبک است به خصوص در شب زمانی که نورهای رنگی و زیبا، کاخ فرونتوناس را روشن می‌کنند و سایر ساختمان‌های تاریخی شهر، از دور به زیبایی تمام، چشم هر بیننده را خیره می‌کنند.

ایستگاه فرابر، روی رود در بخش پایین شهر قرار دارد و فاصله‌ی کمی تا محله‌ی Petit-Champlain و میدان پادشاهی دارد.

دشت آبراهام (Plaines d’Abraham)

کبک

در سال ۱۷۵۹، دشت آبراهام، محل وقوع جنگی بود که سرنوشت شهر را مشخص کرد. امروزه در این دشت، نمایشگاه‌های متعددی برای آشنایی با تاریخ این نبرد برپا شده است. طی جنگ ۷ ساله‌ای که در دنیا به جنگ سرخپوست‌ها و فرانسوی‌ها در آمریکا شناخته می‌شود، ارتش انگلیس زمانی که تحت فرمان ژنرال «جیمز ولف» (James Wolfe) توانست بر روی صخره‌های بالای شهر کبک قدم بگذارد، به پیروزی بزرگی دست پیدا کرد. آن‌ها نیروهای مارکی «مون کَلْم» Montcalm)  را در دشت‌های آبراهام شکست دادند. ولف که خودش طی جنگ آسیب‌هایی جدی‌ متحمل شده بود توانست یک پیروزی قطعی برای انگلیس در کشور کانادا رقم بزند.

این پارک سر سبز به مساحت ۱۰۸ هکتار از دشت‌های چمن، آب‌نماها، یادمان‌ها، درختان و باغ‌های تازه و دلپذیر تشکیل شده است.

رصدخانه‌ی پایتخت

بر فراز ساختمان ماری گویار (Marie-Guyart) رصدخانه‌ای ۳۶۰ درجه وجود دارد که چیزی فراتر از چشم‌انداز دیدنی از شهر دارد. نمایشگاه‌های تعاملی این رصدخانه، نحوه‌ی گسترش و شکل‌گیری کبک را در طول زمان نشان می‌دهد. تصویر پانورامایی که از شهر می‌بیند از دیوارهای شهر تا شهرک لوی و جزیره‌ی اورلئان گسترده شده است.

کلیسای سنت آن دو بوپر (Anne de Beaupre)

این کلیسا به سنت آن تقدیم شده است؛ کسی که به شفای بیماران و معلولان مشهور است. این کلیسای کاتولیک در شمال شرقی کبک قرار دارد و هر ساله میزبان نیم میلیون زائر است. قدمت کلیسای امروزی به سال ۱۹۲۶ برمی‌گردد اما اولین نمازخانه و شاپل این کلیسا در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است.

جزیره‌ی اورلئان (Ile d’Orleans)

کبک

چند کیلومتر پایین تر از کبک در رود سن لوارن جزیره‌ای به نام اورلئان وجود دارد که این گذرگاه آبی را به دو قسمت تقسیم می‌کند. این جزیره فقط ۹ کیلومتر عرض دارد و هنوز حال و هوای روستایی خود را حفظ کرده است. علی‌رغم هجوم اهالی کبک برای داشتن تکه‌ای دنج و آرام، زندگی در این جزیره هنوز هم حال و هوای قدیمی و جذابی دارد. در این جزیره، شش روستای دلفریب و زیبا وجود دارد که ارزش سر زدن دارند.

پل کبک

این پل روی رود سن لوران قرار دارد، پلی که حتی قبل از تکمیل شدنش، به شهرت رسیده بود. در جریان ساخت و ساز این پل، بین سال‌های ۱۸۹۹ تا ۱۹۱۷، دو حادثه‌ی دلخراش اتفاق افتاد که در جریان آن، بیش از ۸۰ کارگر جان خود را از دست دادند.

پل پیر لاپورت (Pierre Laporte) یکی دیگر از پل‌های کبک است که در زمان ساختش یعنی در سال ۱۹۷۰، طولانی‌ترین پل معلق در کانادا بود که ۱۰۴۰ متر طول داشت.

برای سر زدن به جاذبه‌های کبک، کجا اقامت کنیم؟

هتل‌هایی که در منطقه‌ی قدیمی کبک قرار دارند برای گردشگران مناسب‌تر هستند. مثلا مناطق بین کاخ Frontenac و ارگ کبک یا منطقه‌ی Basse-Ville در کنار رود. فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و دیدنی‌های تاریخی در این محدوده‌ی فشرده، در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند. برای رفتن به نواحی مرتفع‌تر، قطار کابلی وجود دارد. در ادامه با بهترین و پرامتیازترین هتل‌های کبک آشنا می‌شویم.

هتل‌های لوکس

هتل Le Chateau Frontenac، یکی از بناهای نمادین و تاریخی کبک است که در مرکز بخش تاریخی شهر قرار دارد. این بنا تاریخچه‌ای غنی دارد. چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و اتاق‌های عمومی مجلل، از ویژگی‌های این هتل لوکس است. در ناحیه‌ی Basse-Ville، مهمان‌خانه‌ی سن آنتوان هنرهای دستی قدیمی را در فضایی دیدنی به نمایش گذاشته است. بخش‌های عمومی هتل بسیار باشکوه و زیبا است و اتاق مهمانان به زیبایی تزیین شده است. در واقع محیط این هتل، شبیه به موزه‌هاست. درست در کنار ساختمان پارلمان و دروازه‌های بخش قدیمی شهر، هتل هیلتون کبک، استخرهای داخلی و روباز و چشم‌اندازهای دیدنی دارد. این هتل با بیشتر جاذبه‌های گردشگری مهم شهر، فقط چند قدم فاصله دارد.

هتل‌های میان‌رده

هتل Manoir Victoria، فضای داخلی زیبایی دارد. استخر، یک رستوران فوق‌العاده و قرار گرفتن در منطقه‌‌ای با خیابان‌های آرام و دنج و بوتیک‌های دیدنی، باعث شده که این هتل مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. در منطقه‌ی تاریخی Basse-Ville یک مهمانخانه به نام سن پیر وجود دارد که فقط چند قدم تا موزه‌ی تمدن فاصله دارد. در نزدیکی پارلمان و در بهترین خیابان خرید در کبک، درست در کنار دیوارهای بخش قدیمی شهر، هتل Marriott Downtown، یک مرکز عالی تناسب اندام دارد.

هتل‌های ارزان

مزون دو فور (Maison du Fort) یکی از خانه‌های سنگی قدیمی کنار خیابان St. Genevieve است که به هتل‌های کوچک و دیدنی تبدیل شده‌اند. در همین منطقه، در یک خیابان دیدنی در نزدیکی ارگ کبک، هتل Chateau Fleur de Lys، برای مهمانان فضای گرم و دوستانه فراهم می‌کند. با یک بلوک فاصله تا ارگ کبک، هتل شاتو دو پیر (Le Chateau de Pierre) قرار دارد که یکی از همان خانه‌های سنگی قدیمی شهر است.

چطور از زمان خود در سفر به کبک، نهایت استفاده را ببریم؟

گشت و گذار در شهر با اتوبوس

اگر می‌خواهید در یک فرصت کوتاه، به بیشتر جاذبه‌های گردشگری مهم شهر سر بزنید، استفاده از تورهای گشت شهری کبک، بهترین انتخاب است. این گشت و گذار ۲ ساعته، با اتوبوس‌های راحت گردشگری انجام می‌شود که شما را به دورتادور شهر و به تماشای جاذبه‌های مهم و مشهور می‌برد. از میان این جاذبه‌ها می‌توان بخش قدیم کبک، دشت آبراهام و میدان پادشاهی را نام برد. در مسیر حرکت خود به طرف جاذبه‌ها، یک راهنمای تور مجرب، در مورد جاذبه‌ها، تاریخ و فرهنگ شهر، توضیحاتی ارائه می‌کند.

تورهای پیاده‌روی

یکی از بهترین راه‌ها برای گشت و گذار در شهر و تجربه‌ی حال و هوای اروپایی کبک، پیاده روی و قدم زدن در خیابان‌ها و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر است. تورهای پیاده‌روی شهر کبک، شما را به گشت و گذار در خیابان‌های باریک کبک می‌برد. فرصت بازدید از کلیسا کوچک نوتر دام و ارگ کبک برایتان فراهم می‌شود. همین طور که در خیابان‌های باریک قدم می‌زنید، یک راهنمای تور باتجربه، داستان‌های جالبی در مورد تاریخچه‌ی شهر را برایتان بازگو می‌کند.

تورهای تماشای نهنگ

اگر می‌خواهید از شلوغی و زرق و برق شهر فاصله بگیرید و کمی هم با حیات وحش کبک آشنا شوید، می‌توانید در تورهای کروز تماشای نهنگ شرکت کنید که یک تور کامل یک روزه است. این تورهای هیجان‌انگیز، در رود سن لوران برپا می‌شود. در جریان این تور می‌توانید بر قایق یا کشتی تفریحی، موجودات دریایی از قبیل نهنگ‌ها را از نزدیک ببینید.

رژیم غذایی

کبک

آشپزی سنتی در کبک، بسیار متنوع و غنی است. درست مثل فرهنگ رایج در این شهر، غذاهای این منطقه هم ترکیبی از غذاهای کانادایی فرانسوی و ایرلندی است. بعد از فرانسوی‌ها، بیشترین گروه قومی در کبک را ایرلندی‌ها تشکیل می‌دهند. در ادامه با ۱۱ غذای سنتی کبک آشنا می‌شویم که در سفر به این شهر می‌توانید آنها را در یکی از رستوران‌های جذاب امتحان کنید.

پوتین (Poutine)

هیچ سفری به کبک بدون امتحان کردن طعم این غذای محبوب، کامل نمی‌شود. این غذای مشهور کبک، با سیب‌زمینی سرخ کرده، پنیر و سس گریوی تهیه می‌شود. این غذا به قدری محبوب و مورد توجه است که گاهی در یک غذافروشی ممکن است ۳۰ مدل مختلف از این غذا را در منو ببینید. بعضی از این غذاخوری‌ها ۲۴ ساعته باز هستند و همیشه پوتین دارند. از غرفه‌های کنار خیابان هم می‌توانید این غذا را تهیه کنید. هفته‌ی اول فوریه، هفته‌ی پوتین نام گرفته است. در این هفته می‌توانید تنوع وسیعی از پوتین را در غذاخوری‌ها و غرفه‌ها راسر شهر امتحان کنید.

ساندویچ گوشت دودی

این غذای لذیذ و البته پرکالری را هم می‌توانید به عنوان غذای خیابانی از بسیاری ازغرفه‌ها و مغازه‌های کنار خیابان‌ها خریداری کنید. برای تهیه‌ی این ساندویچ خوشمزه از گوشت گوساله و ادویه‌جات فراوان استفاده می‌شود.

پنیر کبک

فرهنگ کبک و فرانسه از بسیاری از جنبه‌ها به هم شباهت دارند و یکی از نمونه‌های این شباهت، علاقه‌‌ی آنها به انواع پنیر است. کبک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پنیر است و پنیرهای تولیدی در این شهر به قدری تنوع دارند که دسته‌بندی و امتحان کردن همه‌ی آنها، سخت است. برای انتخاب پنیری که باب میلتان باشد می‌توانید از اهالی شهر کمک بگیرید. از بیش از ۵۰ پنیرفروشی مشهور می‌توانید بهترین و لذیذترین پنیرهای کبکی را خریداری و نوش جان کنید.

خوراک لوبیا (Feves au lard)

اسم این غذا را اگر ترجمه کنیم به معنای لوبیای چرب است. این غذا را با پختن لوبیا تهیه می‌کنند و آن را همراه با شربت افرا به عنوان سایددیش و دروعده‌ی صبحانه سرو می‌کنند. قدمت این غذا به دوران تولید خز برمی‌گردد زمانی که یک وعده غذای کامل و پرکالری برای شروع یک روز کاری، لازم بود.

کرتون (Creton)

این غذا نوعی پخشینه (spread) است که با گوشت تهیه می‌شود و آن را برای وعده‌ی صبحانه می‌خورند. پخشینه به هر ماده‌ی غذایی گفته می‌شود که معمولا بافتی نرم دارد و آن را همراه با نان می‌خورند. البته کرتون علاوه بر گوشت، پیاز و انواع ادویه هم دارد. کرتون را غالبا با نان تست می‌خورند و آن را با صبحانه‌‌های کلاسیک دیگر مثل خوراک لوبیای چرب همراه می‌کنند. غذایی که طعمی بسیار بهتر از ظاهرش دارد.

پاته‌ی چینی (Pâté chinois)

پاته‌ی چینی در واقع مدل کبکی پای چوپان است. برای تهیه‌ی این غذا، یک مخلوط تهیه شده از گوشت چرخ کرده، پیاز و ذرت را آماده می‌کنند. روی آن را با پوره‌ی سیب زمینی می‌پوشانند و در فر قرار می‌دهند. اسم این غذا، پای چینی یا پاته‌ی چینی ترجمه می‌شود اما یک غذای اصیل فرانسوی کانادایی است. بسیاری از افراد معتقدند که دلیل این نام‌گذاری به قرن نوزدهم و زمان ساخت راه آهن برمی‌گردد. زمانی که کارگران چینی مشغول کار بودن و باید برای آنها غذایی با ارزان‌ترین مواد موجود تهیه می‌شد. این غذای لذیذ را بیشتر مردم در خانه‌های خود می‌پزند اما در رستوران‌های سنتی کبکی هم می‌توانید آن را سفارش دهید.

تورتیر (Tourtière)

این غذا یک نوع پای گوشت ساده است که به سبک کبکی تهیه می‌شود. برای پخت این غذا، گوشت چرخ کرده را با انواع ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌ها روی کراست پای قرار می‌دهند و می‌پزند. این غذا را معمولا با سس کچاپ نوش جان می‌کنند. این غذا به قدری در رژیم غذایی کبک دارای اهمیت است که شب و روز کریسمس هم سرو می‌شود. هر خانواده، رستوران و غذاخوری، یک دستور منحصربه‌فرد برای این غذا دارد. آن را در جاهای مختلف و با طعم‌های متفاوت می‌توانید امتحان کنید.

پای شکری

در این فهرست بهتر است یک نوع دسر کبکی هم معرفی کنیم. تارت شکری یا پای شکری، همان‌طور که از اسمش پیداست، یک دسر بسیار شیرین است. البته یک دسر کبکی نیست و اصل آن به فرانسه و بلژیک برمی‌گردد. البته در بسیاری از کشورها، پای شکری به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. اما کبک یکی از شهرهایی است که در آن این پای بسیار رواج دارد و پیدا کردن آن در رستوران‌ها، راحت‌تر از آب خوردن است. حتی در فروشگاه‌های مواد غذایی و خانه‌های اهالی هم به راحتی می‌توانید پای شکری را امتحان کنید.

پودینگ شومور (chômeur)

بسیاری از غذاهای رایج در کبک به دوران گذشته و زمان انجام کارهای سخت برمی‌گردد؛ زمانی که افراد مجبور بودند با ساده‌ترین موادی که دارند، غذایی کامل و مقوی بپزند. به مرور زمان، این غذاها یا با تغییر یا بدون تغییر به زمان حال منتقل شدند و هنوز هم اهالی شهر، آنها را به هر غذایی ترجیح می‌دهند. این پودینگ هم با مواد غذایی بسیار ساده درست می‌شود؛ شکر، آرد، خامه، نان (که امروزه از کیک سفید به جای نان استفاده می‌کنند) و مقداری شربت. نتیجه‌ی اسفنجی و شیرین این ترکیب، دسری است که به راحتی در رستوران‌های فرانسوی کانادایی پیدا می‌شود.

منبع سایت کجارو